گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روسیه گفت که ایران به‌دلیل اینکه تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، نمی‌تواند عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شود.

دیمیتری مدودف در حاشیه آخرین روز از اجلاس سازمان شانگهای که در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امکان عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای وجود دارد،

با اشاره به ماده تصویب شده توسط اعضای سازمان درباره عضویت اعضای جدید به خبرنگاران گفت: کشورهایی که از نظر موقعیت حقوقی موانعی دارند، نمی‌توانند برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای درخواست کنند؛ از جمله کشورهایی که تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند. فکر می‌کنم که این مسئله برای همه روشن باشد.

مصوبه‌ای برای عضو نشدن

وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به ماده عضویت اعضای جدید به سازمان همکاری‌های شانگهای که در اجلاس اخیر این سازمان تصویب شده است، گفت: تا زمانی که علیه ایران تحریم‌های بین‌المللی اجرا می‌شود، این کشور نمی‌تواند به سازمان همکاری‌های شانگهای محلق شود.

به گزارش نووستی، سرگئی لاوروف تاکید کرد: این ماده به ایران اجازه نمی‌دهد که به عضویت سازمان همکاری‌های شانگهای درآید. در ماده جذب عضویت، به صراحت آمده که یکی از معیارهای الزامی برای پیوستن، این است که تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار نداشته باشد.

لاوروف توضیح داد: این ماده درباره تحریم‌های دوجانبه‌ای که در کنار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اعمال می‌شوند، صدق نمی‌کند.وزیر امور خارجه روسیه اما تاکید کرد که این محدودیت درباره کشورهای ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای اجرا نمی‌شود.

سازمان همکاری‌های شانگهای علاوه بر چین و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. همچنین ایران، هند و پاکستان عضو ناظر این سازمان هستند و در گذشته تمایل خود را برای پیوستن به این سازمان اعلام کرده‌اند.

پس‌لرزه‌های تنش تهران-مسکو

در هفته‌های گذشته، رسانه‌های دولتی و خارجی، از شرکت محمود احمدی‌نژاد در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در تاشکند خبر داده بودند.

روز چهارشنبه گذشته اما یک مقام روس  اعلام کرد: رئیس‌جمهور ایران در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام بلندپایه روس گفت: به‌خاطر تنش به‌وجود آمده در روابط مسکو-تهران مبتنی بر برنامه هسته‌ای ایران، محمود احمدی‌نژاد قصد دارد تا این هفته در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت نکند.

تصمیم شخصی

روز جمعه، وزیر خارجه روسیه گفت که رئیس‌جمهوری ایران دعوتنامه شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌‌های شانگهای در تاشکند را دریافت کرده بود اما شخصا تصمیم گرفت که در این اجلاس شرکت نکند.

به گزارش نووستی، سرگئی لاوروف با اشاره به حاضر نشدن محمود احمدی‌نژاد در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در ازبکستان، گفت: مهم این است که هیچ‌کس دعوتنامه احمدی‌نژاد را که وی از میزبان ازبکی اجلاس دریافت کرده بود، باطل نکرده است و تصمیم به نیامدن، تصمیم شخصی اوست.

علت انصراف احمدی‌نژاد از شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای از سوی مقامات ایرانی اعلام شد اما سفیر ایران در تاجیکستان گفت که وی از شهر دوشنبه برای شرکت در نمایشگاه شانگهای به چین سفر می‌کند.

دیدار، انجام نشد

در ابتدای این سفر‌های منطقه‌ای، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه که شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته پیش‌نویس تحریم‌های جدید را نهایی می‌کرد، احمدی‌نژاد در استانبول در اجلاسی شرکت کرده بود که ولادیمیر پوتین نیز میهمان همان اجلاس بود.

در میان گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره احتمال دیدار احمدی‌نژاد و پوتین، اجلاس سیکا در استانبول پایان یافت و اخبار سفر احمدی‌نژاد به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس آب و پس از آن عزیمت به چین برای بازدید از اکسپو شانگهای و حضور در غرفه ایران، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

رئیس‌جمهور به تهران بازگشت

رئیس‌جمهور صبح دیروز پس از سفر به 3 کشور ترکیه، تاجیکستان و چین وارد تهران شد. به گزارش ایلنا، محمود احمدی‌نژاد پس از سفر هفته گذشته به 3 کشور ترکیه، تاجیکستان و چین صبح دیروز  وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

شرکت در اجلاس بین‌المللی سیکا در استانبول ترکیه، اجلاس بین‌المللی آب در دوشنبه تاجیکستان و بازدید از نمایشگاه اکسپو 2010 شانگهای در چین و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم  این کشور  از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.

کد خبر 109531

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز